تکنولوژی

دانستنی های دستگاه CNCسنگ Stone CNC machine knowledge

دانستنی های دستگاه CNCسنگ

دانستنی های دستگاه CNCسنگ

دستگاه‌های CNCبا توجه به نوع سطوح مختلف، به دسته‌های دستگاه cnc چوب و ام دی اف، فلزات، پلاستیک، شیشه، سنگ و … تقسیم میشوند.

بر اساس نوع عملکرد دستگاه سی ان سی می‌توان آن‌ها را به دستگاه cnc تراش، فرز، لیزر،برش واترجت، وایرکات و … تقسیم‌بندی کرد.

این ماشین‌ها از لحاظ اندازه به cnc کوچک رومیزی و cnc بزرگ صنعتی تقسیم‌بندی می‌شوند. برای استفاده‌های خانگی می‌توان اقدام به خرید کیت cnc کرد و سپس آن را مونتاژ کرد.

عملکرد دستگاه سی ان سی

دستگاه فرز cnc

به طور کلی تعریف تراش زمانی است که قطعه در حرکت و یا دوران است و ابزار به صورت ثابت خواهد بود و تعریف فرز زمانی خواهد بود که قطعه ثابت و ابزار متحرک است. از کاربردهای اصلی دستگاه‌های cnc استفاده در فرزکاری است.

دستگاه cnc تراش

دستگاه CNC تراش یکی از پرکاربردترین ماشین‌های CNC می باشد. در دستگاه cnc تراش روی سطح مورد نظر خود با سرعت زیادی می‌چرخد و با حرکت ابزار کار بر روی سطح، براده برداری با سرعت و دقت بسیار بالایی انجام می‌شود. دستگاه تراش cnc معمولا در دو محور x و z حرکت می‌کند.

دستگاه cnc لیزر

روش کار دستگاه برش لیزر به این صورت است که به کمک دستگاه سی ان سی یک فرایند ساخت ایجاد می کند که بدون تماس و مبتنی بر حرارت می باشد. که جهت استفاده از سطوح فلزی و غیر فلزی مناسب است. از مزایای این روش این لست که به کمک آن می‌توان انواع سطوح مختلف مثل سرامیک، پلاستیک، چوب، شیشه و فلز را برش داد. ودیگر اینکه بر خلاف روش‌های دستی و سنتی که محصول خروجی دقت چندان مناسبی نداشت، در این روش دقت برش بسیار بالاست؛ به همین دلیل در صنایعی که نیاز به برش دقیق قطعات وجود دارد می‌توان از روش برش لیزر استفاده کرد و چون در این روش، بین سطح کار و نازل هیچ ارتباط مستقیمی وجود ندارد احتمال آلودگی سطح کار بسیار کم می باشد.

و از عیب های برش لیزری برش از طریق دستگاه سی ان سی می‌توان به عدم توانایی در برش برخی فلزات ضخیم اشاره کرد. همچنین وجود پرتوی لیزر برای کارگران انسانی مضر است و ممکن است باعث سوختگی شود. علاوه بر این موارد، هزینه برش لیزری معمولا بیشتر از سایر روش‌های برش است.

دستگاه واترجت (برش با آب)

این دستگاه واترجت (waterjet) همانطور که از نامش پیداست بجهت برش سطح های مختلف از آب استفاده می‌کنند. روش کار به این گونه است که آب با فشار قوی توانایی برش سخت‌ترین سطوح را دارد پس از این قابلیت برای انجام برش استفاده می‌کنند.از کاربردهای وسیع این دستگاه می‌توان به برش سطوح گرانیتی و فلزی اشاره کرد.

دستگاه cnc وایرکات (wirecut)

. در این دستگاه، سطح کار بین دو الکترود قرار می‌گیرد و با تخلیه جریان الکتریکی بین دو الکترود، باعث می شود که سطح را به صورت دلخواه برش بخورد. با دور و نزدیک کردن الکترودها می‌توان شدت میدان الکتریکی را زیاد یا کم کرد و به این ترتیب میدان الکتریکی مناسب برای برش هر سطح را فراهم کرد.

دستگاه‌های سی ان سی را بر اساس جنس سطح کار مورد نظر نیز دسته بندی می‌کنند. مثلا دستگاه cnc چوب، فلز، سنگ، پلاستیک و…

CNCسنگ

. یکی از سنگ‌های پرکاربرد در صنعت سنگ گرانیت می باشد. یکی از بهترین روش‌ها برای برش سنگ نما و ساختمان استفاده از دستگاه cnc سنگ است. مثلا استفاده از روش واترجت که در بالاتوضیح دادیم در برش گرانیت استفاده می شود.

دستگاهcncبزرگ
این دستگاه‌ها بیشتر در کارخانه‌های بزرگ  قابل استفاده است. برای تولید در مقیاس بزرگ، ممکن است نیاز باشد برخی دستگاه‌ها عملکرد شبانه روزی داشته باشند زیرا در برخی خطوط تولید، ممکن است کوچکترین وقفه در عملکرد دستگاه، فرایند تولید سایر محصولات را تحت تاثیر قرار دهد. دستگاه‌های cnc بزرگ مناسب برای استفاده در چنین مواردی هستند. یکی از ویژگی‌های اصلی این دستگاه‌ها این است که می تواند شبانه روز ب نحو صحیح و بدون نفص کار کنند.. اما کار با این دستگاه پیچیده است ونیاز به مهارت و تخصص دارد.

دستگاه مینی سی ان سی
دستگاه‌های سی ان سی بزرگ علاوه بر اینکه بخش بزرگی از محیط را اشغال می‌کنند قیمت بالایی هم دارند. اگر به فکر تولید محصولی با استفاده از دستگاه سی ان سی هستید و محدودیت بودجه و فضا دارید بهتر است از دستگاه مینی cnc استفاده کنید. با استفاده از این دستگاه‌ها می‌‌توان با سرعت و دقت بالا به تولید محصولات مورد نظر پرداخت.mini cnc desktop

تعداد محورهای یک دستگاه تعیین می‌کند که دستگاه مورد نظر تا چه اندازه آزادی حرکت داشته باشد و آن دستگاه مناسب چه نوع برش‌هایی باشد. متناسب با نوع دستگاه CNC ممکن است ابزار، قطعه کار یا هر دوی آنها در یک یا چند محور، قابلیت چرخش و جابجایی داشته باشند که مجموع آنها میزان آزادی دستگاه را مشخص میکنند.

سی ان سی دو محوره
دستگاه CNCدو محوره دستگاهی است که قطعه کار ثابت باشد و ابزار در دو محور x و y توانایی جابجایی داشته باشد. اکثر دستگاه‌های برشکاری لیزر یا واترجت از این نوع هستند.
اگر ابزار ثابت باشد و قطعه کار دو دور محور x و y جابجا شود. ماشین برشکاری فوم با سیم داغ از این نوع است.

سی ان سی سه محوره
این دستگاه نسبت به سی ان سی دو محوره آزادی حرکت بیشتری دارد. در سی ان سی دو محوره، دستگاه قادر به حرکت در دو محور بود اما در cnc سه محوره می‌توانیم حرکاتی در سه محور متفاوت مشاهده کنیم. اگر دستگاه قادر به حرکت همزمان در سه محور باشد، دستگاه سه محوره است اما اگر حرکت دستگاه در سه محور به صورت ناهمزمان باشد دستگاه را دو و نیم محوره می‌گویند. منظور از حرکت ناهمزمان در سه محور این است که در هر لحظه فقط حرکت در دو محور مجاز است و اگر نیاز به حرکت در محور سوم باشد، باید حرکت در دو محور دیگر متوقف شود تا محور سوم فعال شود.

cnc روتاری (چهار محوره)
در جریان حرکت در سه محور اصلی طول، عرض و ارتفاع، امکان دستیابی به برخی نقاط محصول وجود ندارد. حرکت چرخشی حرکتی است که این نقص را از بین می برد.. cnc روتاری به دستگاه‌هایی می‌گویند که علاوه بر حرکت در سه محور اصلی x، y و z حرکت چرخشیرا نیز به وجود می آورد.

دستگاه‌های cnc روتاری معمولا بیش از یک هد (head) یا کله‌گی دارند. مثلا 4کله، 6کله، 8کله و … از cnc های رایج هستند. به این دلیل  که تعامل چهار محور با یکدیگر منجر به کم شدن سرعت کلی دستگاه می‌شود. برای جبران این نقص، تعداد هد (head) دستگاه را افزایش می‌دهند. این دستگاه‌ها چون به زوایای زیادی از محصول دسترسی دارند در صنعت چوب و مبلمان و در صنایع سنگ و فلز به طور وسیع برای پیکرتراشی استفاده می شوند.

سی ان سی پنج محوره
دستگاه cnc پنج محوره همه محورهای دستگاه چهار محوره را دارد و علاوه بر آن، میز دستگاه هم قابلیت حرکت دارد. در این دستگاه در صورتی که ابزار ثابت باشد، دستگاه سه درجه آزادی برای حرکت خطی و دو محور دورانی دارد که در مجموع پنج محور حرکتی تشکیل می‌شود. همچنین امکان دارد حرکت در برخی از این پنج محور برای قطعه کار و برخی دیگر برای ابزار در نظر گرفته شده باشد. قیمت این دستگاه‌ها از نمونه‌های قبلی که در بالا ذکر شد بیشتر است. همچنین به دلیل آزادی حرکتی بیشتری که دارند دقت و ظرافتی که این دستگاه‌ها فراهم می‌کنند بیشتر از نمونه های قبلی است.

خدمات سی ان سی سنگ امروزه به بخش مهمی از دنیای تبدیل شده است. بطور تقریبی همه صنایع خرد و کلان و حتی صنایع دستی نیز از دستگاه های CNC استفاده می کنند. با این حال از بین انواع دستگاه CNC به جرئت دستگاه سی ان سی سنگ از مهمترین و کاربردی ترین ها محسوب می شود. البته قیمت دستگاه سی ان سی سنگ نیز نسبت به دیگر انواع آن گران تر است و همین موضوع باعث شده تا کاربرد آن خاص تر و حرفه ای تر نیز شود.
اگرچه بیشتر در صنعت ساختمان از خدمات سی ان سی سنگ استفاده می شود؛ اما کاربرد این دستگاه منحصر به این صنعت نیست. صنایع گوناگونی نیاز به حکاکی روی سنگ، برش سنگ، اندازه کردن سنگ و… دارند. در نتیجه می توان گفت که CNC سنگ یک دستگاه تمام عیار برای تمامی صنایع است. با این حال نمی توانیم این موضوع را نیز پوشیده کنیم که صنعت ساختمان و صنایع عمرانی از مشتریان پر و پا قرص این دستگاه هستند..
برای زیباسازی نمای ساختمان، استفاده از نقش‌های برجسته و حجاری شده به واسطه انواع سنگ می‌تواند، جلوه‌ باشکوهی را برای نمای ساختما‌ن‌ها به وجود آورد. با توجه به پیشرفت در علم، امروزه می‌توان راحت‌تر و با تنوعی بسیار بیشتر نسبت به گذشته، به واسطه استفاده از انواع طرح‌ها، با کاربری از خدمات دستگاه سی ان سی سنگ ، موجبات برش و حکاکی بر روی سنگ را انجام داد. به همین خاطر است که امروزه به واسطه استفاده از این دستگاه، تبلور شگرفی در صنعت فرآوری سنگ ایجاد شده است  و خدمات دستگاه سی ان سی سنگ به بخش مهمی از دنیای ما مبدل شده است.

در گذشته برای این کار از وسیله‌های دستی استفاده می‌شد، به این خاطر که دستگاهی برای انجام حکاکی وجود نداشت. ولی با پیشرفت علم و تکنولوژی، دستگاه‌هایی برای انجام این کار تولید شد که استفاده از آن دستگاه‌ها علاوه بر اینکه کار را برای طراحان تا حد زیادی راحتتر کرد، هم چنین باعث شد حکاکی درست و دقیق انجام گیرد.
دستگاه سی ان سی سنگ

CNC مخفف کلمه Control Numerical Computer می باشد که به معنای کنترل عددی توسط کامپیوتر می باشد. به این معنی است که این دستگاه با یک سری اعداد و ارقامی که به آن داده می شود عمل برش را انجام می دهد به همین دلیل است که میزان خطا در این نوع دستگاه ها نسبت به حالت دستی کمتر است.

خدمات دستگاه سی ان سی سنگ

برای کار بر روی انواع سنگ‌، در این دستگاه از تیغه‌های سگمنتی خاصی استفاده شده است. بر این اساس این خصوصیت مطلوب  توانسته است شرایط مقرون به صرفه‌ای را به جهت انواع فعالیت بر روی سنگ به وجود آورد.
کاربری از این دستگاه باعث شد تا اعمال فعالیت‌های هنری در حوزه‌ و طرح‌های خاص بر روی متریال سنگ، به همراه تولید محصولاتی یک دست با تیراژ بالا انجام گیرد. همچنین توانست موجبات استفاده از طرح‌های ایران باستان و رومی را نیز برای مهندسین معمار فراهم کند تا روز به روز بازار طراحی و تولید انواع نماهای سنگ وسعت یابد و استقبال به جهت خرید این نوع دستگاه بیشتر شود.

تقریبا تمامی صنایع خرد و کلان و حتی صنایع دستی نیز از دستگاه‌های CNC استفاده می‌کنند.
علت این موضوع را می‌توان در فراوانی کاربرد آن جستجو کرد.
با این حال از بین انواع دستگاه‌های CNC، به جرئت دستگاه سی ان سی سنگ از مهمترین و کاربردی ترین‌ها محسوب می‌شود. البته قیمت دستگاه سی ان سی سنگ نیز نسبت به دیگر انواع آن گران‌تر است و همین موضوع باعث شده تا کاربرد آن خاص‌تر و حرفه‌ای‌تر نیز شود.

  • خصوصیات دستگاه سی ان سی سنگ

دستگاه‌های سی ان سی تنوع بسیار بالایی دارند و با توجه به اینکه این نوع دستگاه‌ها سه بعدی هستند و دارای 6 محور می‌باشند، می توان هر برشی را با استفاده ازآن انجام داد.
در واقع وقتی در مورد خدمات دستگاه سی ان سی سنگ صحبت می‌کنیم، منظورمان دستگاهی است که به صورت تخصصی برای برش یا حکاکی سنگ طراحی و آماده شده است.
تقریبا می‌توان گفت که از بین انواع دستگاه CNC سنگ، تنها نوع سنگ آن است که تخصصی است و با بقیه تفاوت‌های فاحش دارد.

تفاوت اکثر دستگاه cnc سنگ با هم، وابسته به تعداد محورها و نوع مته‌های قرار گرفته بر روی آن است. این در حالی است که در دستگاه سی ان سی سنگ، برخی ویژگی‌های دیگر مثل تحمل وزن، اندازه میزکار و… نیز مطرح است.

کاربرد خدمات دستگاه سی ان سی سنگ

  1. مجسمه سازی و پیکرتراشی بر روی سنگ
    تراش سنگ برای ساختن مجسمه یکی دیگر کاربردهای ویژه این دستگاه می باشد. بر این اساس بر روی محور روتاری یا گردان مجسمه‌ها تراشیده می‌شوند. در شرایطی که پروژه از پیکره بزرگی داشته باشد، آن را به صورت عمودی بر روی روتاری قرار می‌دهند. به واسطه این روش، استفاده از سنگهای اسلب و بزرگ به مراتب آسان خواهد شد. امروزه برای انجام این نوع از پروژه‌ها از دستگاه سی ان سی که از پنج یا شش محور داشته باشد استفاده می‌شود.
  2. تولید کانترتاپ و ایجاد برش بر روی اسلب
    این مورد نیز می‌تواند به عنوان موارد کاربردی استفاده از دستگاه سی ان سی معرفی شود. به همین خاطر می‌توان انواع مدل‌ها و طرح‌های گوناگون بر روی کانترتاپ به واسطه بهره‌مندی از دیسک‌های برش را اجرا نمود.
    یکی از ویژگی هایی که در این دستگاه مشاهده می شود، وجود قطعه ساکشن است. دیگر قطعه‌ای که در این دستگاه باعث آسانی فرایند بر روی کانترتاپ و اجرای ابزار زنی می‌شود، وکیوم پد‌های استفاده شده در این دستگاه است.
    وجود انواع دیسک در دستگاه سی ان سی سنگ امکانات مناسبی را به وجود آورد.

سه نوع دیسک در اینجا وجود دارد:
اولین نوع استفاده از شرایط دیسک ثابت است که فقط در یک جهت به طور مثال جلو و عقب حرکت می‌کند. با استفاده از این ویژگی می‌توان برای کارهای سنگین به راحتی خشن تراشی انجام داد. از طرف دیگر نیز می‌توانید فعالیتهای صراحی تراشی و پروفیل زنی را مانند دستگاه دو دیسک انجام داد.

در نوع دوم از دستگاه سی ان سی، دیسک‌هایی مانند دیسک‌های دروازه‌ای وجود دارد.
مکانیسم این دستگاه با وجود جک‌های هیدرولیک موجود، این دیسک‌ها را در دو زاویه صفر درجه و ۹۰ درجه تنظیم می‌کند.
نوع سوم می‌تواند به عنوان نوع پیشرفته‌تر در حالت دیسک معرفی شود.
در این حالت از دیسک موتوریزه استفاده می شود. در پروژه‌هایی که در نوع سوم اجرا می‌شوند کنترل دیسک به واسطه یک کنترلر انجام می‌شود. از این رو می‌توان به واسطه انعطافی که در این سیستم وجود دارد، شرایط را در هر زاویه‌ای مدیریت و کنترل نمود. کاربری از این نوع سیستم به جهت خلق طرح‌های پیچیده مخصوصا اعمال طرح بر روی سنگ‌های گرانیت انجام می گیرد.

  1. اضافه شدن قابلیت محور گردان در دستگاه سی ان سی سنگ

اضافه شدن محور گردان در انتهای دستگاه، این امکان را به شما می‌دهد که بر روی کارهای دارای محیط دایره‌ای به راحتی فعالیت مورد نظر را انجام دهبد.
با استفاده از این ویژگی می‌‌توانید از دستگاه سی ان سی به صورت نرد گرد و تراش صراحی استفاده کنید. کاربری دیگر با توجه به ابعاد روتاری موجود، انجام پروژه‌های مجسمه تراشی و پیکرتراشی برای شما میسر خواهد شد که در این حالت نیز اگر از قابلیت دیسک خشن تراشی برخوردار باشید، سرعت کار به مراتب بیشتر خواهد شد.

نحوه کار دستگاه سی ان سی سنگ

تابلو برق سی ان سی همچون مغز عمل می‌کند زیرا دستگاه سی ان سی سنگ از لحاظ نحوه کار شبیه به بدن انسان‌ها می‌باشد مثلا تمامی قطعات الکتریکی، الکترونیکی، بورد و … دور آن قرار می‌گیرند. بهتر است بدانید که شکل ظاهری این دستگاه با استفاده از برنامه CAM مشخص شده است که برای رعایت استاندارد ( حرکت ابزار و عملکرد بخش‌های مختلف آن ) در آن از Codes-G استفاده می‌شود. از این دستگاه cnc به دلیل دقیق بودن و سرعت بالا در انواع قطعات فلزی، چوبی، ساختمانی و … استفاده می‌شود.کار و خدمات دستگاه سی ان سی سنگ ، هدایت ابزار نصب شده به نقطه‌ای از پیش برنامه ریزی شده برای انجام کار معینی است.

انواع مختلف دستگاه سی ان سی

– دستگاه سی ان سی پالسما که از آن جهت برش چوب و فلز به صورت دو بعدی استفاده می کنند.
– دستگاه سی ان سی روتر که از آن برای برش چوب، پالستیک و فلز استفاده می کنند.
– دستگاه سی ان سی برش لیزری که برای حکاکی‌های دوبعدی بر روی چوب، پالستیک و فلز مورداستفاده قرار میگیرد
– دستگاه سی ان سی فرز که در آن ابزاری وجود دارد که برش و حکاکی بر روی فلزات، سنگ و … را به صورت براده برداری انجام می‌دهد.
– دستگاه سی ان سی سه بعدی که برش و حکاکی را به صورت سه بعدی انجام می‌دهد.
– دستگاه سی ان سی هوابرش که در آن برای برش و حکاکی بر روی فلزات از سوخت گاز و اکسیژن استفاده می‌شود.
– دستگاه سی ان سی سنگ واترجت که در آن برای برش و حکاکی از جریان پرفشار آب استفاده می‌شود.
کاربرد و خدمات دستگاه سی ان سی سنگ
دستگاه سی ان سی علاوه بر اینکه برای حکاکی و برش سنگ و چوب استفاده می‌شود در موارد زیر نیز کاربرد دارد:
– ماشین‌های برش لیزر
– خودروسازی
– جواهرسازی
– ماشین‌های حکاکی
– منبت کاری
– قطعه سازی در صنایع نفت
– قطعه سازی در خودرو و تسلیحات
– ساخت موشک
– ساخت ماهواره
– ساخت سرستون
– ساخت دکوراتیو
– پیکرتراشی مجسمه
– ساخت گلدان با اشکال مختلف
– ساخت انواع پله و راه پله
– تزئین سنگ شومینه
– گل زنی و حاشیه زنی
– و…

مزایای استفاده از دستگاه سی ان سی سنگ

– استفاده از این نوع دستگاه‌ها در برش کاری، سبب افزایش دقت در کار می‌شود.
– استفاده از دستگاه سی ان سی سنگ ، سرعت کار را افزایش می‌دهد.
– استفاده از دستگاه سی ان سی سنگ سبب صرفه جویی در منابع می‌شود.
– با استفاده از این نوع دستگاه‌ها، هر گونه طرح و شکلی را می‌توان پیاده سازی کرد.
– خروجی کار با این نوع دستگاه‌ها، از کیفیت بالایی برخوردار است.
– با استفاده از این نوع دستگاه می‌توان بر روی هر نوع مصالحی حکاکی و برش کاری انجام داد حتی اگر سختی مصالح بسیار زیاد باشد.

معایب دستگاه سی ان سی سنگ

دستگاه سی ان سی علاوه بر مزایایی که دارد، دارای یک سری عیب و نقص هایی نیز هست ولی باید توجه داشت که مزایای این نوع دستگاه به قدری چشمگیر و بیشتر می‌باشد که این معایب کوچک به چشم نمی‌آید در حقیقت معایب آن به گونه‌ای نیست که شما را از استفاده از این دستگاه منع کند.

این معایب به شرح زیر می‌باشد:

– قیمت بالای دستگاه این قیمت با توجه به کارایی خوب و دقیقی که دستگاه دارد قابل قبول است
– این دستگاه با توجه به اندازه اش، نیاز به فضای زیادی برای قرارگیری دارد.
– تولید مواد زائد بی رویه نیز از دیگر معایب آن می‌باشد.

قیمت دستگاه سی ان سی سنگ

برای خرید CNC سنگ باید به نکات مختلفی توجه کنیم. این یک دستگاه معمولی نیست که بتوانید به سادگی تمامی موارد آن را تجزیه و تحلیل کنید و سپس اقدام به خرید نمایید. در نتیجه سعی کنید پارامترهای مختلف آن را بررسی کنید. یکی از مهمترین این پارامترها نیز قیمت است.
قیمت دستگاه سی ان سی سنگ به موارد مختلفی بستگی دارد هر کدام از این عوامل می‌توانند باعث افزایش یا کاهش قیمت شوند. در نتیجه در هنگام مقایسه قیمتی باید به تمامی این پارامترها توجه داشته باشید تا خریدی به صرفه و صحیح را به سرانجام برسانید.

ارتباط تکنولوژی به کار رفته در دستگاه با قیمت

یکی از مهمترین پارامترهای تاثیرگذار روی قیمت دستگاه سی ان سی سنگ، تکنولوژی آن است. همانطور که بیان شد، دستگاه CNC یک دستگاه کاملا تکنولوژیک است که تمامی فرمان‌ها را از کامپیوتر و برنامه‌هایی که برایش تعریف شده می‌گیرد. طبیعی است که هرچقدر تکنولوژی به کار رفته در تولید دستگاه سی ان سی سنگ قوی تر باشد، دقت و کیفیت کار دستگاه نیز بیشتر خواهد بود.
اگر قصد اقدام به خرید دستگاه سی ان سی سنگ با تکنولوژی پیشرفته کنید، قیمت بالاتری نیز باید پرداخت کنید. با این حال در بسیاری از موارد اصلا نیاز نیز شما به روز ترین دستگاه را بخرید؛ بلکه دستگاه‌های قدیمی تر نیز می‌توانند نیاز شما را برطرف کنند و در عوض قیمت پایین تری داشته باشند. در بسیاری از موارد نیز به صرفه ترین کار این است که هزینه بالاتری پرداخت کنید و آخرین تکنولوژی به کار رفته در ساخت دستگاه سی ان سی سنگ را خریداری کنید..

از برندهای معروف و خوشنام قیمت بگیرید
یکی از عوامل تاثیرگذار روی لیست قیمت دستگاه سی ان سی سنگ، برند تولید کننده این دستگاه‌ها است. CNC یک دستگاه با تکنولوژی بسیار بالاست و هر مجموعه‌ای توان تولید آن را ندارد. با این حال شرکت‌های متفرقه زیادی دست به تولید دستگاه سی ان سی سنگ زده اند. این در حالی است که کیفیت نهایی کار با این دستگاه‌ها چندان مطلوب نیست.
اگر می‌خواهید یک دستگاه بدون نقص و حرفه‌ای خریداری کنید، حتما به سراغ برندهای معروف بروید. برندهای ناشناخته عموما نمی‌توانند نیاز شما را به خوبی برآورده کنند. هرچند قیمت دستگاه سی ان سی در این برندها کمتر است؛ اما هزینه‌های هنگفتی که برای شما در پی خواهند داشت، شما را پشیمان می‌کنند.

به گارانتی و خدمات پس از فروش دقت کنید
قطعا داشتن گارانتی نقش مستقیمی روی قیمت دستگاه سی ان سی سنگ خواهد داشت. همچنین در دسترس بودن خدمات پس از فروش، موضوع بسیار مهمی است که نباید نادیده بگیرید. دستگاه سی ان سی بدون خدمات پس از فروش حتی اگر رایگان هم در اختیارتان قرار بگیرد مقرون به صرفه نیست.
در هنگام خرید دستگاه سی ان سی حتما از فروشگاه‌هایی خرید خود را انجام دهید که توان پشتیبانی فنی از دستگاه را داشته باشند. همچنین وجود قطعات یدکی و امکان ارائه خدمات پس از فروش موضوعات بسیار مهمی است که باید در هنگام خرید به آن توجه شود.
متاسفانه بسیاری از مجموعه‌ها توان یا اراده برای ارائه خدمات پس از فروش ندارند و به همین علت با ارائه قیمت دستگاه سی ان سی سنگ با میزان بسیار کم، تلاش می‌کنند تا شما را برای خرید مجاب کنند. در هنگام خرید و مقایسه قیمت دستگاه CNC سنگ، حتما به این موضوع توجه کنید.

چه دستگاهی برای کار من مناسب است؟

معمولا برای اکثر کاربردهای معمول دستگاه سی ان سی سنگ سه محور یا تخت پاسخگوی نیاز شماست.با دستگاه سه محور میتوان انواع کتیبه ،گل ،کندگی ،ظروف سنگی را تولید نمود.اما برای تولید سر ستون و پا ستون و مجسمه های سنگی نیاز به دستگاه چهار محور یا پنج محور دارید.

گزینه دیگر تعداد اسپیندلهای دستگاه است.با اضافه شدن تعداد اسپیندلها تیراژ کار بالا میرود.مثلا اگر برای زدن یک کار چهار ساعت زمان لازم است با یک دستگاه  دو هد در چهار ساعت ،دو عدداز آن کار تولید میگردد.البته بالا بردن تعداد اسپیندلها باعث کوچکتر شدن فضای کاری هر اسپیندل میگردد.

در نظر داشته باشید که دستگاههای سی ان سی پنج محور نیاز به تخصص بیشتری جهت کار دارند.

گزینه های قابل افزودن:

با استفاده از امکانات زیر میتوانید دستگاه را برای کاربرد خود اختصاصی کنید.

افزودن محور روتاری

با اضافه کردن محور روتاری یا گردان شما میتوانید به تولید انواع مجسمه ،نرده های طرح دار و ظروف گرد منقش بپردازید.اما بیشترین نیاز در نمای ساختمان جهت زدن سرستون یا پا ستون میباشد.دقت کنید که برای این منظور شما به قطر روتاری حداقل نهصد میلیمتر نیاز دارید تا بتوانید یک سر ستون 750 میلیمتری بتراشید.چون عدد  اعلامی از سوی تولید کننده قطر کار میباشد اما معمولا شما سنگ را بصورت چهار گوش بر روی کار میبندید.

افزودن دیسک

امکان افزودن دیسک میتواند به شما جه انجام برش اسلب کمک کند.همچنین دیسک بصورت خشن تراش در کنار روتاری باعث بالا رفتن سرعت کار میشود.با دیسک میتوانید برای برش انواع ابزار و نرده اقدام کنید.یعنی دستگاه شما تا حدودی میتواند کار یک دستگاه پروفیل زن یا دو دیسک را انجام دهد.

وکیوم پد

وکیوم پدها با اتصال به یک پمپ وکیوم یا خلا ایجاد فشار معکوس میکنند.از وکیوم پدها برای نگه داشتن سنگهایی که نیاز به کار بر روی لبه ها دارند استفاده میشود.معمولا جهت کار بروی سنگهای کانتر استفاده میشوند.

رموت کنترل

کنترل از راه دور به اپراتور جهت صفر کردن دستگاه و تنظیمات دستگاه در زمانیکه از کنترل پنل فاصله دارد کمک میکند.

 

میز جک اسلب

میز هیدرولیک بارگیر جهت بارگیری سنگها بزرگ مانند اسلبها بکار میرود.نمونه این میزها در دستگاههای برش اسلب بکار رفته است.

افزایش تعداد اسپیندلها

افزایش اسپیندلها بصورت کپی و بر روی یک بالابر سرعت کار را بالا میبرد.مثلا در یک دستگاه چهار هد در یک زمان مشخص بجای یک قطعه کار چهار قطعه مشابه خواهید داشت.تیراژ کار با این روش بالا میرود.

قرینه زن

هدهای قرینه زن بر خلاف هم کار میکنند.یعنی یک طرح را همزمان بصورت چپ و راست یا قرینه میزنند.

تولچنجر

اسپیندلهای تولچنجر قادر است بصورت اتوماتیک اقدام به تعویض ابزار کنند.گرچه این امکان کمتر در دستگاههای سی ان سی سنگ بکار میرود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *